0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

הפרעות קשב וריכוז, והיפראקטיביות - ADHD


הפרעות קשב וריכוז, והיפראקטיביות - ADHD

ADHD קשב וריכוז
הקראטה הטיפולי יוצר אופציות חדשות לתנועה מוטורית, תגובה רגשית, קשב וריכוז, מיקוד, חשיבה וקוגניציה, יצירתיות, בניית מיומנויות חברתיות והתנהגותיות, מפחית חרדות, כעסים והתפרצויות זעם ומעלה הערכה עצמית, בטחון ומוטיבציה.

מהו קראטה טיפולי
קראטה טיפולי מהווה מסגרת ייחודית בדגשים על גורמים גופניים, פיסיים ומנטאליים שונים:
קשיים במוטוריקה ותנועה, קשיים בקשב וריכוז, ויסות חושי- רגשי, התנהגות חריגה ושליטה עצמית, דימוי ובטחון עצמי נמוכים, קשיים חברתיים שונים.

מדוע קראטה טיפולי
הקראטה נוגע בשני תחומים חשובים, פיסי ומנטלי. כל תחום בפני עצמו וכן על הקשר ביניהם.
הקראטה מתמקד בפיתוח פרמטרים שונים כגון יציבה נכונה, קואורדינציה מסוגים שונים, שיווי משקל ואיכות תנועה על מרכיביה השונים (טווח תנועה, סימטריה ואסימטריה בתנועה, תנועה במרחב, מיקוד תנועה).

הקראטה מפתח גם כישורים מנטאליים כמו קשב, ריכוז, סבלנות, העלאת מוטיבציה, הערכה ודימוי עצמי, העלאת בטחון עצמי וכן פיתוח מודעות ותקשורת עם הסביבה ומיומנויות חברתיות.

הקראטה מציב מסגרת וגבולות ברורים המהווים גורם חשוב בתהליך ליצירת סביבה יציבה ומסודרת.

תהליך הלימוד כולל דגשים ושימת לב לפרטים וכן לשילובם האחד בשני עד ליצירת שלם.

סביבת העבודה
הסביבה חיובית, תומכת, ובנוסף מאתגרת. תהליך הלימוד הוא מתוך התנסות. ההתמודדות היא מול אתגרים פיסיים (גופניים, מוטריים) ומול אתגרים מנטאליים (רגשיים וחברתיים).

מחקרים בעולם (ארה"ב, אירופה, יפן וגם ישראל) מצביעים על שיפור משמעותי בהתנהגות ובתפקוד של ילדים ונוער, בביטחון העצמי, במוטיבציה, ביוזמה, באחריות, ביכולת הלמידה וביכולות קוגניטיביות, בשיפור הפתיחות והמיומנויות החברתיות.
הנושא נחקר והתפתח בשנים האחרונות. שמות מפורסמים כגון ד"ר סוזאן קונורס, ד"ר ג'ון רייטי, ד"ר ריצ'ארד לבוי, ד"ר ראסל ברקלי הם מן המפורסמים בין חוקרים רבים אחרים, שהוציאו לאור עבודות וספרים בנושא ADHD. כיום כבר הצטבר חומר מדעי מבוסס בתחומים הכימי הפיסיולוגי, החינוכי והחברתי, המצביע על מתאם גבוה בין פעילות פיסית מתאימה לבין שיפור קשב וריכוז.

למי מתאים הקראטה הטיפולי
הקראטה הטיפולי מתאים לכל קבוצות הגיל, ילדים, נוער וגם בוגרים.
הפעילות מותאמת עבור כל אחד ואחת ע"פ הדרישות.

קראטה טיפולי- רקע
ה- "בודו" (דרך הלוחם/ אמנויות הלחימה) עוסק בחינוך ובתרגול פיסי, מנטאלי ומוראלי.
מורים רבים מצוטטים לאורך ההיסטוריה באומרם שהעיסוק באמנויות לחימה עיקרו בפיתוח ה- "אני".

השאיפה לשלימות היא אידיאל. "הדרך" שאנו עושים חשובה לא פחות מהמטרה ואם נבחר בדרך הנכונה ונפסע בקצב הנכון, הרי שנגיע אל המטרה דרך חוויה מהנה.

בעולם המערבי נהוג להשתמש במושג "מצויינות" בעוד במזרח הרחוק מדברים על "שלמות".

מסגרות מטבען מותאמות לכלל. הילד מגיע למסגרת כאינדיבידואל בעל ייחודיות. פעמים רבות הוא חווה חוסר הבנה במסגרת ביה"ס ולעיתים אף בקרב בני המשפחה. חוסר ההבנה יוצר לפעמים תחושת תסכול וככל שחוסר ההבנה מתמשך כן גוברת בהתאמה תחושת התסכול של הילד. תחושת התסכול עלולה להיות מנותבת לכעס בשני ערוצים:
  • ערוץ אישי בו כועס הילד על עצמו.
  • ערוץ סביבתי בו מפתח הילד כעס כלפי הסובבים אותו.
בערוץ האישי מפתח הילד חוסר סיפוק, חוסר הערכה עצמית ומאבד מבטחונו העצמי.
בערוץ הסביבתי נוצר ריחוק בין הילד לסביבה הלימודית והחברתית.

כך נכנס הילד למצוקה אשר מתבטאים תופעות התנהגותיות: מהטרדה על מנת לזכות בתשומת לב ועד לדחפים בלתי נשלטים.

ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז- OCD,ADHD, תסמונות כגון טורט/טוראט:
כיום קיימת מודעות גבוהה יותר מאשר בעבר לליקויי למידה, היפראקטיביות, הפרעות שונות כגון קשב וריכוז, הפרעות טורדניות כפייתיות (OCD) ותסמונות על סוגיהן השונים כגון טורט/טוראט, אספרגר.
התחרותיות והדרישות הגבוהות שמעמיד אורח החיים המודרני, גם הוא אינו מסייע.

פעמים רבות אותם ילדים ונערים הם אינדיבידואליסטים בעלי חשיבה יצירתית ורגישויות גבוהות.

ניתן לקדם אותם דרך עידוד ליצירה, לשחרור אנרגיות ולהרפייה ולשקט פיסי ונפשי.

האיזון בין כל אותם פרטים ניתן להשגה דרך גורם מאד נגיש ומוחשי: תנועה.

בתרגול אנו שמים דגש על תרגילי קורדינציה, סדר פעולות, איכויות תנועה ושיווי משקל, קשב, מיקוד וריכוז, תרגילי נשימה ומשמעת עצמית.
מתודת הלימוד והתרגול חשובה ומותאמת לכל מתרגל/ת.

הפעילות מובילה להורדת מתחים, לשיפור קשב וריכוז, שליטה עצמית והרפייה ואת המיומנויות הנרכשות אנו מתעלים לשיפור כישורים חברתיים.

בשלב הראשון ננתב כעסים והתפרצויות זעם לפורקן מתחים חיובי.
בשלב השני נשאף למתן ולהוריד את אותם כעסים והתפרצויות.

במסגרת תואמת ניתן להגיע לשיפור משמעותי בילדים, נוער ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, רפיון שרירים או סרבול מוטורי (DCD) , ילדים ונערים מופנמים או חרדתיים, תסמונות כגון טורט ולקויות שונות וכן לאחר אירועים פוסט-טראומטיים.

לסיכום
הקראטה הטיפולי מציב גבולות ברורים ומספק מסגרת וכלים משמעותיים במיוחד עבור ילדים, נוער ובוגרים אימפולסיביים, היפראקטיביים וכן ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. דרך הקראטה לומד המתרגל להאציל מיומנויות על תחומים אחרים ולשפר את איכות חייו.

אתגרים פיסיים, מנטאליים והתנהגותיים שמציב הקראטה הטיפולי הם אתגרים מוחשיים דרכם משפר המתרגל מיומנויות פיסיות ומנאטליות בחיי היום יום.

דרך תנועה, מתודה ומסגרת המותאמות לכל אחד ואחת, ניתן להגיע לשיפור משמעותי אשר ישפיע על חיי המתרגל בערוצים האישיים והסביבתיים. שיפור בתחומים הפיסיים והרגשיים יביאו לשיפור בלימודים ובחיים החברתיים.
  • מוטוריקה
  • קשב וריכוז
  • וויסות רגשי ושליטה עצמית
  • שקט נפשי
  • הערכה ובטחון עצמי
  • מוטיבציה
  • עלייה בגמישות לשינויים
  • שיפור בפתיחות חברתית
  • עצמאות
הפעילות מותאמת באופן אישי לכל אחת ואחד באופן פרטני, כך שכל מתרגל/ת הוא אינדיבידואל המקבל/ת את מירב תשומת הלב ומאותגר בגישה וברמה אישית תואמת.

איציק כהן
למידע על המורה: קיושי איציק כהן, דאן 7 בקראטה, נציג קיודוקאן בישראל


ADHD קשב וריכוז