רקע
אמנויות התנועה והלחימה במזרח אסיה כוללות טכניקה, פרקטיקה, מתודה ואווירה ששורשיהן נטועים בעומק ההיסטוריה.
חלק מן הידע אבד, חלק אחר נשאר אותנטי וידע נוסף עבר שינויים כאלו ואחרים לאורך הדורות. לחלק מן החומר ניתן למצוא סימוכין בעוד שחלקו האחר לוט בערפל ונתון לפרשנויות.
הדבר נכון הן בנושא תרגול בריאותי והן בנושא אמנויות הלחימה. בכל מקרה אנו יודעים כי למן המאה ה-16 התעצם התרגול הבריאותי הטאואיסטי באמנויות הלחימה בסין. גם ביפן התפתחו סדרות תרגול בריאותי משלים בבתי הספר העתיקים (קוריו Koryū 古流) באמנויות הלחימה ב-ג'וג'וטסו Jujutsu 柔術 ובחרב Iaijutsu 居合術.
ככל שנרחיק בזמן כך יקשה המעקב אחר המקורות. בנוסף היו תרבויות בהן הוקפד על תיעוד החומר כגון סין ובתקופה מאוחרת יותר גם יפן בעוד שבאיי ריוקיו יקשה עלינו למצוא תיעוד אמין ומסודר באמנות היד המקומית (קראטה) בריוקיו בתקופה שטרום המאה ה-20 .
הייעוד שלנו
- להביא להיכרות ולקידום אמנויות הלחימה בכלל וקראטה/ריוקיו-קובודו בפרט.
- להוות גשר להעברת נסיון מצטבר וידע אותנטי של אמנות הלחימה הקלאסית לדור הבא.
- לעסוק באמנות הלחימה על מגוון רבדיה: ארסנל הטכניקות, רוח ואווירה, תרבות ואתיקה ומיומנות הלחימה.
- לכוון לפרקטיקה המשלבת בתבונה ידע קלאסי עם מדע מודרני המובילים לתוצאה אופטימלית.
- להוביל קו תכליתי בדגש על אמנות לחימה אפקטיבית.
- לממש את הפוטנציאל הטמון באמנות הלחימה בתחומים: הבריאותי, הפיסי, המנטאלי והלחימתי.
החזון שלנו
אנו שואפים להתפתחות אמנות הלחימה הקלאסית על שלל גווניה, תוך שמירה על עקרונות בסיס והבאתה אל העתיד.
אבני הדרך שלנו הם מורשת ואתיקה, בסיס ויסודות חזקים, העמקת הידע הטכני, מתודת לימוד ואימון, מסירות, מיומנות ומיקוד.
אנו מאמינים כי אמנות הלחימה היא העיסוק בפרקטיקה. הבנת הנסיון הנצבר במשך הדורות, ידע מעמיק ועשייה מתמדת בהווה יביאו להתפתחות בעתיד.
אמנות הלחימה היא כלי לפיתוח עוצמה אישית – פיסית ומנטאלית בכל התחומים.
הקונספט שלנו
השם "טאי שין קאן" מבטא את תפישתנו:"גוף ונפש כאחד" או "טכניקה ורוח כאחד".
טאי Tei 体
שין Shin 心
קאן Kan 館
מעבר למקצועיות ולידע הטכני נדרשת הבנה עמוקה ושליטה מלאה ביסודות השיטה. באמנויות תנועה ובמיוחד באמנויות לחימה, כמובן שיש לשלוט בטכניקה אך בעיקר יש להפנים את העקרונות כאשר הפן המנטאלי והרוחני הם חלק חשוב מן הפעילות.
באמנות התנועה קיימת הבחנה בין המקצועיות הטכנית לבין ההפנמה, האינטואיציה והאינסטינקט של המתרגל.
באמנויות לחימה החיבור או ליתר דיוק האיחוד בין גוף ונפש ובין טכניקה לרוח לחימה הוא חלק משמעותי המהווה תנאי הכרחי על מנת להגיע למהות אמנות הלחימה.
תפישתנו היא להביא את הידע והנסיון רב השנים שהתפתח במהלך ההיסטוריה במזרח אסיה בשילוב מדע מודרני.
כפי שכתב המשורר, בן תקופת אידו Edo, מטסואו באשו (Matsuo Bashō 松尾 芭蕉 (1644-1694:
"אל תבקשו ללכת בדרכי חכמים, חפשו את אשר הם ביקשו".
ואכן לשם כך נדרש אמן הלחימה להכיר היטב את השורשים, להתמצא ביסודות על בוריים ולשלוט בבסיס. זוהי הדרך לממש את הפוטנציאל הטמון באמנות, להתפתח ואולי אף ללמד, להמשיך ולפתח ברוח האמנות, כפי שהונחלה לנו משך הדורות.
- אמנות הלחימה האוקינאווית התהוותה מתוך צורך לחימתי מובהק והתפתחה ככזו. אנו שומרים על הקונספט הפרקטי של לחימת היד הריקה כמו גם הקונספט הערכי של האמנות.
- הקראטה התפתח כאמנות לחימה בה משמש הגוף כלי הלחימה העיקרי ולכן בניית הגוף וחיזוקו הם חלק אינטגרלי מן המתודה.
- החוסן המנטאלי נבנה גם הוא ומהווה חלק אינטגרלי מאמנות הקראטה.
- הלימוד מתוך חוויה הוא חלק חשוב בתהליך ההתקדמות של המתרגל. דרך התרגול, ההתנסות והחוויה מפנים המתרגל את האמנות וההתקדמות לאורך השנים בלתי מוגבלת.
- כושר גופני ובריאות הם חלק מן האמנות ואכן תמצאו אנשי קראטה הפעילים עשורים רבים באמנות זו.
- התרגול הבריאותי מהווה חלק נפרד ומשלים, ומושתת על קונספט עתיק יומין של שילוב גוף ונפש. יציבה, תנועה, חיזוק וגמישות הגוף, קואורדינציה, שיווי משקל, ריכוז, הרפיה, מודעות עצמית גבוהה ומדיטציה בתנועה. כל אלה באים לידי ביטוי בתרגול הבריאותי הייחודי העתיק.
הדגשי הפעילות שלנו
- באספקט הלחימתי - גישה פרקטית להגנה עצמית ולחימה בידיים ריקות.
- באספקט הטכני – תנועה נכונה, יכולת ניתוח מצבים, פיתוח אינטואיציה טכנית ומהירות תגובה, טקטיקה ואסטרטגיה.
- באספקט הפיסי והפיסיולוגי - גמישות שרירית ומפרקית, חיזוק הגוף, סיבולת, מוטוריקה משופרת, כושר גופני ובריאות.
- באספקט המנטאלי - מודעות לעצמך ולסביבה הפיסית והאנושית. חוסן מנטאלי וגמישות מנטאלית, פיתוח אינטואיציה על סמך לימוד, תרגול ונסיון.
מתן הכלים הטכניים והמנטאליים יפה לחיי היום יום בכל תחום, מקום וזמן.
לחימה היא סוג של עימות או משא ומתן. משא ומתן (מו"מ) הוא סוג של דיאלוג. הדיאלוג עשוי להתקיים באווירה חיובית או עלול להיות אגרסיבי ואלים. אנו פועלים בסביבה דינאמית בעלת תנאים משתנים ועלינו לשאוף לקרוא את המפה, להיות מוכנים ולהגיב מהר ונכון בזמן אמת.
ההבדל המהותי בין לחימה לבין מו"מ הוא, שבלחימה קצב ההתרחשות גבוה יותר, מספר הפרמטרים המשתנים בו זמנית רב יותר ופעמים רבות נגיע לנקודות אל-חזור. במו"מ מילולי (עסקי, אקדמי, משפחתי, חברי) הדיאלקטיקה נעשית ברמה הרטורית בלבד.
במזרח אסיה הקבוצות אינן מקוטלגות על פי רמות. כולם מתאמנים יחדיו. כך יכול הקראטה-קה הותיק ללמד ולתת דוגמה למתחיל/ה וכך יוצא נשכר בזווית ראייה לימודית נוספת. גם המתחיל יוצא נשכר בכך שניתנת לו אפשרות ללמוד ולתרגל עם אדם מנוסה ממנו. כך גם בדוג'ו שלנו.
כמובן שמתקיימים גם שיעורים ואימונים מתקדמים לותיקים בלבד.
בנוסף מתקיימת פעילות במסגרת חופשית, כנהוג באוקינאווה. המתאמנים מגיעים לדוג'ו ומתרגלים באופן חופשי, כמובן בנוכחות מורה. כך ניתנת להם האפשרות לבחור את אשר יתרגלו, עם וללא פרטנרים. חשיבות נוספת היא האפשרות לתרגל בקצב אישי כאשר המתרגל מתרכז בעצמו ללא הצורך להתאים עצמו לקבוצה. כך הוא יכול לדייק בפרטים ולתרגל באופן אינדיבידואלי על פי הערות המורה.