0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

אמנויות לחימה ככלי חינוכי והתפתחותי לילדים / מאת איציק כהן

מבוא
במה מתאפיינית התנהגות ילדכם כיום וכיצד הוא מרגיש?
האם הוא שקט או עצבני, האם הוא ביישן ומופנם או פעיל מאד ואולי היפר אקטיבי, האם הוא בטוח בעצמו כאשר הוא לבד? ומה בסביבה החברתית?

האם פעילות קראטה המותאמת לילדים עשוייה לשפר דימוי עצמי, להעלות בטחון עצמי ולהעניק מיומנויות חברתיות כמו גם להעלות את רמת הקשב והריכוז? התשובה חיובית.
אמנויות הלחימה נוגעות בבריאות הגוף והנפש ובחינוך על כל מרכיביו:
לערכים, למצויינות, לכבוד ולהערכה בבית, בביה"ס ובכל מקום. לכבוד עצמי, כבוד לזולת והתנהגות הולמת.
להעלאת ההישגים בלימודים, בספורט ובכל עיסוק אחר.
נוסיף על כך הקניית הרגלי יציבה ותנועה נכונים, קואורדינציה וחיזוק מבנה השלד והגוף.
על כל אלה נוסיף את נדבך הבטחון העצמי של הילד, האסרטיביות והיכולת בפועל להגן על עצמו.

הסביבה הדינאמית, התחרות, הלחץ ותנאי אי-הודאות שאפיינו את סביבת הלוחם קיימים גם כיום. כלומר זירת הלחימה קיימת היום כבעבר.
אז נכון שאת החרב וכלי הנשק מחליפים העט והמחשב הנייד – ואכן אנו נצמדים למחשב ממש כשם שהלוחם נצמד לחרבו.

אנו אצים לרכוש השכלה, להשיג הישגים ולהצליח בדיוק כפי שהלוחם בעבר התאמן והתמקצע.

אז כיצד אנו מכינים את הילד לעולם כזה? כיצד אנו נותנים בידיו את הכלים הנכונים וכיצד אנו מלמדים אותו להשתמש בהם בתבונה?

באיזה כלי נשתמש ומתי? בחרב הקצרה או הארוכה? אולי בשתיהן יחדיו? ומה על הקשת? ואולי החנית הארוכה? ומה אם נשבר להב החרב בעיצומו של עימות?

לחנך לעבודה מאורגנת במחשבת תחילה מחד ולתת מקום לאינטואיציה ויצירתיות מאידך.

אילו כישורים נעניק לילדנו על מנת לשפר את איכות חייו וכושר ההתמודדות שלו?

  • שליטה, מודעות עצמית ובטחון עצמי
  • כבוד עצמי, כבוד לזולת וערכים
  • יכולת עמידה ותגובה שקולה ומהירה במצבי לחץ
  • מוטיבציה וחוסן נפשי להמשיך ולא לוותר
  • יכולת ריכוז ומיקוד
  • התמקד בעיקר ולא בתפל
  • לתכנון ומחשבת תחילה לצד אינטואיציה ויצירתיות
  • למשמעת עצמית, אחריות ומחוייבות
  • וגם להנאה, כיף, fun

אמנויות הלחימה מעודדות ל-

  • פיתוח מודעות עצמית בילד, מחנכות ומעודדות לתהליך שיפור עצמי
  • הערכה ובטחון עצמי אשר יעודדו את הילד לעשייה ויובילו אותו לתהליך לימודי ולפיתוח עצמי כל העת. כאשר הילד בטוח בעצמו הוא מתמודד עם מטלות בהצלחה, בחשק ובהנאה. הוא אינו חושש ליזום ולהתנסות
  • חינוך, ענווה ונתינה והערכת הסובב, בבית, בביה"ס ובחוגים אחרים
  • בגרות, עצמאות, אחריות ומחויבות
  • עידוד לביקורת עצמית. כך לומד הילד על מגבלותיו ואינו חושש להתמודד עימן ולהסירן
  • חידוד המודעות לסביבה הפיסית, לסכנות פוטנציאליות מסוגים שונים (ילדים אלימים, כביש, קשר עם אדם זר, סביבה חשוכה או מבודדת)
  • הילד לומד לשמור על המרחב האישי שלו ולומר "לא" בהחלטיות כשצריך
כל אלה חשובים לא רק לבטחון הילד אלא גם להתפתחותו. אמנות הלחימה משמשת ככלי שעקרונות השימוש בו טובים לשגרת החיים באשר היא. אנו יכולים להשתמש ברפרטואר הכלים העשיר שבאמנויות הלחימה כהורים, כמורים ומחנכים וכילדים. אמנות הלחימה משמשת ככלי אפקטיבי בקשת התנהגויות רחבה, בילדים ביישנים ומופנמים, בילדים היפר אקטיביים, בחסרי בטחון, בילדים הנוטים לכעסים והתפרצויות ובכל אדם באשר הוא. דרך הגוף והתנועה, דבר מאד מוחשי אצל כולנו ובעיקר אצל ילדים, ניתן להשפיע על התמודדויות ולחצים בתחומים שונים בחיי הילד.
  • בשלב הראשון לומד הילד להפנות כעסים לפעילויות חיוביות
  • בשלב השני הילד פשוט רגוע, שקט ובטוח יותר בעצמו ופועל יוצא מכך- יותר חיוכים ופחות כעסים
קראטה הוא קודם כל כלי להתבוננות פנימית דרך ההתנסות והחוויה. המתרגל לומד להתמודד עם קשיים ומגבלות אישיות כל העת וכך לומד להכיר את עצמו, להתאים ולשפר את דרכי פעולתו במצבים שונים בשגרת חייו.
באמנויות הלחימה הילד מגייס ומשלב משאבים פיסיים, פסיולוגיים, קוגניטיביים ונפשיים תוך פעילות מהנה הן כאינדיבידואל, הן מול חבר נוסף והן כחלק מקבוצה.
העיסוק בפעילויות פיסיות כמו שיווי משקל ותנועה מעצימות את החוויה ונותנות תחושה מובנת וממשית לילד.

הקשר בין העיסוק באמנויות לחימה בסביבות שונות ותחומי עניין שונים

הילד רוכש ובונה את המיומנויות עליהן דיברנו. במשך הזמן תכונות האופי עשויות להשתנות, החוסן הנפשי עולה ועימו הבטחון העצמי, שיקול הדעת, היכולת להתמודד עם מצבים שונים והאישיות נבנית. הילד לומד מהי לשלוט בתהליכים ובסיטואציות כגון בסביבה הלימודית ולומד על סיבה - תוצאה, על סמכות - אחריות, על השקעה – והצלחה. משום כך אמנות הלחימה היא אמנות החיים.

לסיכום:
התנהלותנו בדוג'ו זהה להתנהלותנו מחוצה לו.
דרך התנועה ניתן להבחין בתכונות בסיסיות כגון ריכוז, קשב, שלווה, פיזור נפש, חוסר שימת לב לפרטים, דיוק, מוטיבציה כללית, יצר תחרותיות, בריחה מבעיות וחוסר רצון להתמודדות עם קשיים.
התנועה היא כלי ממשי בו כנו יכולים לא רק לראות אלא גם להרגיש את עצמנו. התנועה מספקת משוב מידי.
דרך התנועה אנו לומדים להקשיב, להתרכז ולתקן את עצמנו.
דרך הלימוד והתרגול מסגל המתרגל הרגלים, יכולות, דרכי פעולה ומיומנויות שיעזרו בהתמודדות בחיי היום-יום.
מורל גבוהה מקנה יכולת עמידה טובה והוא קריטי במצבי לחץ ובמלחמה. לעיתים כאשר דברים נראים אבודים רוח לחימה ומורל גבוה נותנים את האנרגיה להמשיך קדימה, לא לקרוס ולא לוותר, לחשוב חיובי, להתמקד ולהשיג את המטרה.
עולם אמניות הלחימה מתאפיין ומחנך לאוירת עשייה, רוח התנדבות, יוזמה, בגרות, אחריות ומחוייבות כלפי עצמי וכלפי הסביבה.
כל אדם נמדד ביחס לעצמו ולא ביחס לאחרים. ההתקדמות אינה אל מול הקבוצה אלא מול עצמי.
כל אלה מביאים לחוסן גופני ונפשי ולהעלאת היכולות האישיות.

איציק כהן
08/09/2009

חזרה לדף המאמרים