0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

העמקת המיומנות / מאת איציק כהן

העולם המודרני מציב לנו מרחב מידע עצום במגוון ערוצים בו-זמנית. זהו יתרון אך גם חיסרון.
היכולת להשתמש היטב במידע ולהפכו לידע הייתה בעבר נחלת אנשי מקצוע מיומנים וכיום היא מיומנות בסיסית. הגירויים שהעולם המודרני מציב מגוונים וקורצים. קצב השינויים רב ובאוקיינוס המידע גוברת התחושה של "תפוס כפי יכולתך". להתעדכן ולהמשיך הלאה לדבר הבא.
התחושה היא שאנו יודעים הכל ושוכחים שלמטבע יש שני צדדים:
אמנם "כל המרבה הרי זה משובח".
אך גם "כל המוסיף גורע" או "תפסת מרובה, לא תפסת".

קיים הבדל גדול בין לקבל מושג אודות משהו לבין להתמחות לעומק.
אכן טוב וחשוב להרחיב יידע, אך הרחבה זו אינה נותנת לנו בהכרח מיומנות.

כך גם שפה, יתכן שנלמד מספר מלים וביטויים, אך אין הדבר אומר שנהיה מסוגלים לתקשר.
יש גם מספר רמות תקשור: בסיסי בלבד, יום-יומי, סלנג, אקדמי, ספרותי, מקצועי...

כך בכל תחום וגם בתחום אמנויות הלחימה, קיימים מספר רבדים. יידע בסיסי או שטחי אינו מראה בקיאות, שליטה ויכולת גבוהה בתחום.

כשקראטה-קה מנסה להרחיב את תחום ההתמחות ולהתפרש על תחומים רבים מדי, הרי שהוא יאבד ממיומנותו, כלומר הוא ירחק מן העומק והאיכות השורשית של הקראטה.

כיום, אחת התופעות ההולכות וגוברות במיוחד מחוץ לאוקינאווה, היא הפזילה של הקראטה-קה לעבר מיומנויות אחרות.
כשם שמתאגרף אינו מנסה ללמוד כיצד לבעוט, כשם שאיש טקואנדו אינו שם דגש על טכניקות ידיים, כשם שג׳ודוקה אינו מתאמן על טכניקות אגרוף וכשם שאנשי ג׳וג׳וטסו ברזילאי מתמחים בעבודת קרקע ואינם מיומנים בבעיטות, כך גם על הקראטה-קה להעמיק במיומנותו.

כך גם במקצועות השונים קיימות התמחויות ותת התמחויות, ברפואה, במשפטים, במחשבים, בהנדסה ובשלל מקצועות. כך גם במחול, בנגינה ובאמנויות קלאסיות אחרות. כך גם בתחום הצבאי בעבר ובהווה.
סמוראי שאחז בחרב התאמן והתמחה בעיקר במיומנות השימוש בחרב. הפרש, הקשת, האוחז בכידון...כל אחד ומיומנותו הוא. כך גם הטייס, הטנקיסט, איש המודיעין, מפתח הטילים וכן הלאה. כל אחד ומיומנותו הוא.

Fighting Skills
Courtesy of Wikimedia Commons
הסינרגיה חשובה ומשמעותית ואכן כדאי וחשוב ולעיתים הכרחי להכיר את אשר סביב, להרחיב ידע או להתמחות בשני תחומים, אבל בלתי אפשרי להתמחות בכל.

נוסיף לכך גם את סביבת העבודה בלחימה או באמנויות לחימה.
קיים הבדל מהותי בין סביבת עבודה צבאית/רשמית לבין סביבה אזרחית.
קיים הבדל בין סוגי אבטחה שונים בסביבה האזרחית.
קיים הבדל בין קרב זירה לבין לחימה בתנאי שטח.
קיים הבדל בין תנאי שטח שונים, בסביבות שונות ובחברות ותרבויות שונות.
אמנם יש גם הרבה מן המשותף ובכל זאת ההבדלים עשויים להיות מהותיים.

לכן על מנת להתמחות בקראטה, על הקראטה-קה להתמיד בלימוד, בתרגול, במחקר לאורך שנים רבות.
יעיד על כך הביטוי Shugyo 修行, המאפיין את אופי תהליך הלימוד והתרגול באמנויות קלאסיות. פירושו נחישות המעוררת עוצמה פיסית ונפשית.

הקראטה הקלאסי כשלעצמו עשיר הן במיגון הטכניקות והן בתחומים ובגישות, קשה/רך, שימוש בטכניקות ידיים ורגליים, מרפקים וברכיים, כפות ידיים פתוחות וקפוצות, אחיזות, הפלות, בריחים ועוד. ועם כל זאת נשתדל בקראטה, שלא להגיע לקרקע ונשאף למקסימום מיקוד בכל טכניקה.
一期一会 "One time, one meeting" [Ichi go ichi e]
הזדמנות חד-פעמית. סיטואציה שיתכן ואינה תחזור על עצמה. הביטוי מורה על התפישה שלא תמיד תהה הזדמנות שנייה ולכן יש לתת את מרב תשומת הלב והמיקוד לאשר קורה כאן ועכשיו בין אם נתמקד בטכניקה בודדת או בסדרת טכניקות.

מיומנותו העיקרית של הקראטה האוקינאווי היא בפיתוח עוצמה. עוצמה פיסית ועוצמה מנטלית. זוהי השליטה בדקויות הקטנות בתנועה, בגוף, באופן הפקת העוצמה מן הפנים אל החוץ. מיומנות זו מקבלת משמעות ברפרטואר המונחים אותם נשמע בדוג'ו האוקינאווי כגון Chinkuchi 一寸力 ו- Ganmaku 岩捲.

אלו הם רק חלק ממגוון מושגים המתארים את אופן הפקת העוצמה בקראטה האוקינאווי.
לכן אין צורך לצאת וללקט מכל הבא ליד. כפי שהזכרתי, אמנם כדאי לעיתים להתעניין ולהתנסות גם בתחומים נוספים, אולם יש להתמקד בדרך ולהתמקצע. זהו תהליך אינסופי וככל שנתמיד בו יותר כך נבין יותר, נשתפר יותר, נחדד את הבנת העשייה ואיכותה ונגיע לרבדים הפנימיים.

במציאות של ימנו הורגלנו לקבל מידע מגוון בערוצים רבים ללא ניתוח מעמיק. אנו מאבדים את המיומנות להתמקד, לנתח, ליצור איכות ולהעריך איכות. אנו מסתמכים על מידע רב שאינו תמיד אמין, נחפזים ונסחפים בקצב השינויים המתגבר, נוטים לדימויים חיצוניים ולא מתעכבים על קשב והתבוננות פנימית. איכות האמנויות הקלאסיות וביניהן הקראטה, היא איכות אבסולוטית ובלתי מתפשרת. זוהי איכות ייחודית הנלמדת ונרכשת במשך שנים מתוך סקרנות, נחישות והתמדה. זוהי איכות בעלת פוטנציאל לשיפור אינסופי.
איציק כהן
04/02/2019
חזרה לדף המאמרים