0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

הגנה עצמית / מאת איציק כהן

אני רואה את ההגנה העצמית כמקבילה לעזרה ראשונה. לטעמי על כל אדם לעבור שני קורסים, קורס החייאה בסיסי וקורס הגנה עצמית בסיסי. ידע ואימון קצר בשני הקורסים הללו יכול להציל חיים.
ידע זה הוא בר רכישה לכל אחת ואחד.
לכל אחת ולכל אחד מאתנו הזכות ואף החובה לחיות בשקט, בכבוד ובבטחון.
פעמים רבות הגיעו אלי נשים ונערות אשר התעניינו בהתלהבות בהגנה עצמית והביעו רצונן לעבור קורס הגנה עצמית אבל רצון זה נשאר על הנייר ומעולם לא מומש. הסיבות רבות הן: חוסר זמן, סדר עדיפיות, "לי זה לא יקרה", בשנה הבאה, הילד בוכה, החבר נסע, עברתי דירה, תחושת הפחד חלפה, התוקף השכונתי נתפס ועוד ועוד. הגנה עצמית מתחילה במודעות. מודעות עצמית ומודעות לסביבה.

מהי הגנה עצמית

הגנה עצמית היא בראש ובראשונה היכולת לתת מענה מהיר ויעיל למצבים העלולים להתפתח למסוכנים או המסכנים אותי או את סביבתי. הגנה עצמית מתחילה בדפוסים התנהגותיים וממשיכה במודעות לתרחישים שונים שהקיצוני בהם הוא קונפליקט אלים. בידנו למנוע את רוב המקרים המסתיימים באסון.
כיצד נבחר במסגרת המתאימה לנו
הגנה עצמית שימושית והכנה להתמודדות במפגשים של קרב פנים אל פנים הינה התמחות בפני עצמה. הצרכים, המטרות, הסיטואציות וסביבת העבודה, מבנה פסיולוגי, מצב רגשי ומנטאלי וכן יכולות אישיות, כל אלה משתנים בהתאמה לקבוצות קהלי יעד שונים ומגוונים: נוער, גברים, נשים ובעלי מקצועות ייעודיים כגון מאבטחי אירועים ומקומות, מאבטחי אישים, עובדים ופועלים בסביבת עבודה עויינת, קבוצות עובדים מגוונות, נהגי רכב ציבורי וכן מגזרים רגישים כגון אדם לאחר טראומה, נוער בסיכון, נשים מוכות. לכך נוסיף פרמטרים אינדיבידואליים הייחודיים לכל אדם ואדם, למשל פיסיולוגיה שונה, סף אגרסיה שונה, קואורדינציה, אסרטיביות, בטחון עצמי, סביבת עבודה ומגורים אישית. על מנת לרכוש ידע ומיומנות טובה בהגנה עצמית נדרשת התייחסות הן לסביבה האופיינית לקהל יעד מסויים והן התייחסות ליכולות האינדיבידואליות של כל פרט ופרט. רכישת ידע טכני אינה מספיקה ויש צורך באימון וברכישת נסיון על מנת להביא את היכולת התיאורטית לרמה המעשית.

תחושת הבטחון העצמי צריכה לבוא מתוך יכולת אמיתית לתת מענה למצב ריאלי!

  • אחלק את מבנה ההגנה העצמית לשלושה חלקים עיקריים:
  • מודעות ועירנות– זיהוי והימנעות ממצב מסוכן
  • ידע טכני – מספר מצומצם של טכניקות פשוטות וקלות ללימוד המתאימות למגוון מצבים
  • הכנה מנטאלית – מצב רגשי, סף אגרסיה, אסרטיביות
פועל יוצא משילוב נכון של שלושת הגורמים הנ"ל הוא שקט נפשי ובטחון עצמי.

מבנה הקורס

על הקורס להיות תמציתי ולהביא את המתאמן הבלתי מיומן בתוך תקופה קצרה לרמת מיומנות אפקטיבית אשר תמנע בראש ובראשונה מעורבות במצב מסוכן ובעת הצורך מתן תגובה יעילה להכרעה מהירה ואפקטיבית של התוקף. על הטכניקות להיות פשוטות, קלות ללימוד, יעילות ומותאמות ליכולת המתגונן או המתגוננת - לכן מבנה הקורס יותאם לך באופן אישי (במסגרת פרטית או מצומצמת כמובן).

במצבים רבים התוקף אינו חש כאב כתוצאה ממצב רגשי מסויים, אדרנלין, השפעת סמים ואלכוהול ולכן הכרעת התוקף אינה גרימת כאב אלא ניטרולו, כלומר שיתוק יכולת התוקף לסכן אותי או את סביבתי. לעיתים התוקף משתולל ולכן יש צורך בפעולה ברורה ומהירה אשר תביא להכרעה.

הקורס מתקיים בדר"כ "בתנאים סטריליים". יש להביא את המתאמן/המתאמנת לרמת מיומנות אשר תהיה יעילה ושימושית בתנאי אמת. על המורה להיות מקצועי בתחום, בשל דיו, בעל ידע ונסיון על מנת להביא את האדם הבלתי מיומן פיסית, נפשית וטכנית לרמת התמודדות אפקטיבית טובה ויעילה אל מול מצב אמיתי.

לסיכום
לכל אחת ולכל אחד מאתנו הזכות ואף החובה לחיות בשקט, בכבוד ובבטחון.
הגנה עצמית מתחילה במודעות. מודעות עצמית ומודעות לסביבה.
כל אחת וכל אחד יכולים לרכוש מיומנות אפקטיבית בהגנה עצמית.
מסגרת הקורס צריכה להיות רצינית ומותאמת לאינדיבידואל ועל המורה להיות בעל ידע ונסיון הוראה מקצועי בתחום.
רכישת ידע טכני אינה מספיקה ויש צורך באימון וברכישת נסיון על מנת להביא את היכולת התיאורטית לרמה המעשית.
תחושת הבטחון העצמי צריכה לבוא מתוך יכולת אמיתית לתת מענה למצב ריאלי!
איציק כהן
26/01/2009
חזרה לדף המאמרים