0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

יתרונות הקראטה האוקינאווי הקלאסי / מאת איציק כהן

שורשי הקראטה האוקינאוי מצויים אמנם בלחימה אך לקראטה הקלאסי/מסורתי ישנן סגולות נוספות בתחומים רבים כמו בריאות, מודעות עצמית ושיפור תכונות אישיות ובין אישיות.

  • שיפור במרכיבי הפיסיולוגיה והכושר הגופני כגון כוח (סבולת וכוח מתפרץ)
  • מהירות
  • גמישות
  • הרכב גופני (היחס בין משקל שרירים, עצמות ושומנים)
  • קואורדינציה
  • שיפור יציבה, שיווי משקל והרגלי תנועה נכונים ובריאים
  • שיפור יכולת ריכוז, מיקוד והרפיה
  • שיפור ביצועים פיסי בחיי היום-יום והרגשה כללית טובה יותר
  • חוסן פיסי ומנטאלי
  • יכולת הגנה עצמית
כפי שנראה בהמשך המאמר, הקראטה נוגע בתחומים נוספים כמו חינוך לערכים ולמוסר, קשב וריכוז ומיומנויות חברתיות.
לאורך ההיסטוריה ספג הקראטה מתודות תרגול עתיקות יומין לחיזוק הגוף והרוח, חלקן מוביל מאות שנים לאחור. אלמנטים מסדרות תרגול ליציבה, גמישות, תנועה ונשימה כדוגמת 導引 "טאו-יין" Taoyin מופיעים בקראטה הקלאסי הן כתרגילים משלימים והן בקאטות.

למן העשורים הראשונים של המאה ה-20 שימש הקראטה באוקינאוה וביפן הן ככלי הן חינוכי-חברתי והן ככלי לחינוך גופני ולחיזוק פיסי ומנטאלי של התלמידים בבתי הספר ובאוניברסיטאות.
כיום משמש הקראטה בהצלחה מרובה גם ככלי טיפולי בקשת נושאים רחבה, ברמות שונות ולכל הגילאים, במישורים הגופניים והנפשיים כגון קשיי מוטוריקה, קשב וריכוז, תסמונות למיניהן, מיומנויות חברתיות, דימוי עצמי והעלאת בטחון עצמי והדוגמאות הן רבות.

הקראטה הקלאסי מתאים לחתך רוחב האוכלוסייה כולה, כאשר כל אחת ואחד עשויים למצוא את הנישה התואמת את אופיים ומטרתם.
יש המגיעים לקראטה על מנת לפרוק מתחים ולהעיר את שגרת חייהם בפעילות עצימה בעוד אחרים מחפשים דווקא רוגע ושלווה.
יש הקובעים לעצמם כמטרה ראשונה את יכולות ההגנה עצמית בעוד אחרים מכוונים בעיקר לכושר גופני.
יש המחפשים פעילות גופנית ששורשיה בחכמת חיים רבת שנים בעלת עומק פילוסופי.
יש שיחפשו להעלות את בטחונם העצמי לא רק במישור הפיסי אלא גם בסביבת העבודה והחברה , כמו למשל העלאת רמת האסרטיביות.
ויש כאלו המחפשים מודעות עצמית גבוהה וחוסן מנטאלי.

חלק מן הפעילות נעשית בקבוצה ובאינטראקציה עם אחרים. חלקה האחר של הפעילות נעשה לבד, או כפי שאני נוהג לכנות זאת, "בינך לבין עצמך".
כל אחד משני המוטיבים הללו חשוב ותורם להתקדמות הכללית של הקראטה-קה (העוסק/ת בקראטה). היחס ביניהם משתנה בהתאם לקבוצות הגיל השונות ובהתאם למטרה.

תרגול בזוגות או בקבוצה

בקבוצת הגיל הרך למשל חלק גדול יותר מהלימוד והתרגול נעשה תוך כדי משחק. לילדים בוגרים יותר התרגול המשותף מהווה כלי לשיפור מודעות עצמית במרחב ולמיומנויות חברתיות.
גם אופי הפעילות המוטורית והכושר הגופני משתנים בקבוצות הגיל השונות. חיזוק חגורת כתפיים והקניית הרגלי יציבה ותנועה נכונים חשובה מאד בקבוצת גיל הילדים. גם תפיסת התנועה במרחב והקואורדינציה שונה מקבוצות גיל הבוגרים ומתודות הלימוד משתנות בהתאם. חשיבות האינטראקציה בקבוצות הילדים חשובה מאד הן מבחינת המיומנויות החברתיות והן מבחינת חינוך לאחריות ולביטחון עצמי.

בקרב הבוגרים העבודה בזוגות או בקבוצה היא כלי לתרגול טווחים, תזמון, שיפור ומשוב טכני, חוסן פיסי ומנטאלי וכמובן בטחון עצמי ויכולת קרבית.
על מנת לפתח מיומנות קרבית עלינו להתאמן גם בקרבות. קיימים סוגי אימון שונים כמו קרבות בעצימות שונה, בשטח גדול או בשטח מוגבל, בהגבלות טכניות כאלו ואחרות או ללא הגבלות כלל וכן בשיטות אימון שונות כמו "איפון קומיטה" (התקפה אחת בלבד).
אופי הקרבות ותדירותם יקבעו ע"י המורה בהתאם לסוג המתרגלים ולפי מטרת התרגול.

הערה:
בניגוד לקראטה המערבי הספורטיבי בו מדגישים את אווירת המתח והקרב, הרי שבדוג'ו (מקום בו נערכים אימוני הקראטה) באוקינאוה נדיר למצוא תרגול קרב חופשי במסגרת אימון משותף. כפי שיוזכר בהמשך, הקראטה המסורתי שם דגש על מוסר, משמעת עצמית ועוצמה. היכולות הקרביות והעוצמה של המתרגל המסורתי גבוהות מאד אך אינו מהוות מטרה עיקרית אלא נגזרות מהגישה או "הדרך". אווירת הנתינה, השלווה וסבר הפנים היפות בתרבות האוקינאוית תופסות את מקום האווירה הקרבית המערבית.

תרגול עצמי

התרגול העצמי עוזר למתרגל להעלות יכולת קשב עצמי, ללמוד מתוך חוויה אישית, להבין את הדברים לעומקם ולפתח את האינטואיציה. העבודה העצמית משפרת הבנה תנועתית, יכולות מוטוריות, קואורדינציה, מודעות עצמית, ריכוז, מיקוד והרפיה. מעבר לכך העבודה העצמית מהווה מכשיר להתבוננות פנימית או אם תרצו, מדיטציה בתנועה.
הקראטה כולל מרכיבים פיסיולוגיים, פיסיים ומנטאליים ובזה כוחו. אנו יכולים לכוון את אופי הפעילות כך שתתאים לקהל היעד המגוון: ילדים, נוער ובוגרים ולמגוון מטרות כגון תנועה דינאמית או שלווה והרפיה, כושר גופני, בטחון עצמי ואסרטיביות, שיפור מודעות עצמית וגם לחימה והגנה עצמית אפקטיבית.

בתחום הטיפולי, עבודה בין שני מתרגלים או יותר וכן תנועה גדולה במרחב תשפר את הבטחון העצמי והעזה שלהם. תכונות אלו תבואנה לידי ביטוי גם בחיי היום יום ותאפשרנה השתלבות טובה יותר בסביבה הנורמטיבית ואיכות חיים גבוהה יותר.

מנסיון רב שנים אני יכול להעיד על שיפור משמעותי בהתנהגות ובציוני ילדים ונוער בעקבות אימוני קראטה סדירים. עוד אני יכול להעיד על שיפור משמעותי בהישגים ובאיכות חיים של בוגרות ובוגרים אשר הגיעו לקראטה עקב טראומת תקיפה או כאלו שהגיעו בגלל ביישנות יתר או חוסר בטחון.
לאחר תקופת אימונים סדירה הם החלו להתקדם בקריירה ובמישור החברתי. הם גם היו ממוקדים יותר בהתנהלותם היום-יומית.
חל שיפור גדול בבעיות בריאותיות כאלו ואחרות כמו למשל כאבי גב, לעיתים עד להיעלמותן המוחלט.
הקראטה משפר את יכולותיו המנטאליות של אדם לפעול טוב יותר במצבי לחץ, להירגע, להיות מודע לסביבה ולעצמו, לפתח טקטיקה ואסטרטגיה ולפעול באופן מושכל ואפקטיבי לא רק בזירה הפיסית אלא גם בזירה החברתית.

ומה בעניין הגנה עצמית:

ייחודו של הקראטה בכך שמאז ומעולם שימש ככלי עיקרי לצרכי לחימה, בטחון, אבטחת אישים ומקומות חשובים ולהגנה עצמית. טרום המאה ה-20 היו אלה לוחמים מיומנים שהקראטה שימש אותם לצרכי בטחון ואבטחה. מסוף המאה ה-19 החל הקראטה לזלוג גם לאוכלוסייה האזרחית ושימש ככלי יעיל להגנה עצמית. על ציר הזמן לאורך ההיסטוריה היו תקופות בהן הקראטה נלמד ותורגל בסתר והיה לנחלתם של מעטים בלבד.
כאשר הקראטה נלמד ומתורגל בגישה תכליתית הרי שהוא משמש ככלי יעיל מאד להגנה עצמית וכבר היו מגוון מקרים בהם נשים וגברים נמנעו מנזקים והצילו חייהם כאשר הניסו או נטרלו תוקפים.

התרגול הפיסי יחד עם זה המנטאלי בתוספת הטכניקה, באווירה האוקינאוית המיוחדת ובכללי האתיקה, הם אלו שמייחדים את הקראטה האוקינאוי הקלאסי/מסורתי ונותנים לו את עוצמתו ברמה הפיסית והמנטאלית.
ואכן בטבורו של הקראטה האוקינאוי הקלאסי עומדת אישיותו של הקראטה-קה. אופיו, מוסריותו, סבלנותו, התמדתו ורוחו. כל אלו קודמים את היותו לוחם. כך בתהליך מיוזע אך בהחלט מהנה ומתגמל, משפר הקראטה-קה את כושרו ובריאותו, אישיותו ורוחו, ובמלים אחרות הוא שותף מלא לתהליך שיפור עצמי תמידי.


איציק כהן
02/06/2013
חזרה לדף המאמרים