0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

נינגן קאיסאי / מאת איציק כהן

人間形成 Ningen-Keisei
פירוש מילולי: "נינגן קאיסאי"
"נינגן Ningen "
人 - にん Nin = אדם, בן -אדם, איש, המין האנושי human being, person, man, mankind, humankind
間 - げん Gen = אופי character of a person
形 - けい Kei = היווצרות, דפוס formation, molding, taking form
成 - せい Sei = אופי replacement
成る - なる = אופי to become, to get, to grow, to be, to reach, to attain

"נינגן קאיסאיי" הוא מונח בזן בודהיזם המבטא את הדרך האישית, האינדיבידואלית, הסובייקטיבית, בה אנו בוחרים ללכת.
זוהי גישתנו לנושא בו אנו עוסקים. כל אחת ואחד מאתנו בוחר/ת את כיוון, אופי ועומק ההתפתחות האישית שלו/ה.
גם עם בחרנו ללכת באותו שביל, הרי שכל אחד פוסע בו באופן שונה, מתרשם מפרטים שונים, נוהג באופן שונה, מרגיש אחרת וחווה דברים שונים.
האחד מביט ימינה בעוד חברו מביט לשמאל. האחד מתרשם ממבנה הנדסי, השני מן הנוף המדהים, השלישי מציפור יפה שאך צדה מאכל לגוזליה, הרביעי רוטן על הכאב ברגלו מן ההליכה...וכך הלאה. כולם פוסעים באותה דרך ולכל אחד נסיון וחוויה שונה.

כך גם בקראטה. האחד מגיע פעם בשבוע בעוד השני מגיע לכל שיעור. האחד מגיע להפעיל את הגוף ולפרוק מתחים בעוד השני בה ללמוד ולהעמיק. לכל אחד בחירתו שלו. כל אחד בוחר את רוחב ועומק היריעה ובהתאם לבחירתו זו מקבל משוב אישי.
האחד מתרגל קיהון וחוזר מאה פעמים על אותה תנועה בציפייה לתרגיל הבא בעוד חברו מתעמק בכל תנועה מחדש, מתרכז ומנסה להבין ולהשתפר מתנועה לתנועה, מטכניקה לטכניקה. בכל חזרה כזו מתגלה לו משהו חדש.
האחד מבצע קאטה ומנסה להיזכר בסדר התנועות בעוד השני מנסה להבין כל תנועה לעומקה על ריבוי משמעויותיה.
וכך למרות שכולם לומדים ומתרגלים את אותו הדבר, הרי שבפועל כל אחד לומד ומתרגל משהו אחר.

כלומר "נינגן קאיסאיי" מבטא לא רק ה- "מה" אלא גם ובעיקר את ה- "איך". אופן ההתנהלות והתפקוד האישיים שלנו בתוך המסגרת, הם אלו שיניבו את איכות פירותינו.

אבל המונח "נינגן קאיסאיי" מבטא הרבה יותר מכך ומדגיש את הממד החברתי והמוסרי שלנו. הקבלה, הנתינה ויחסי הגומלין עם הסביבה.
הדבר חשוב משני טעמים:
טעם אחד הוא איכותי. מידת מעורבותו של אדם קובעת את אופי פעילותו וחווייתו, כמו גם את תוצאת מעשיו ואת הנאתו מן הדברים. אדם המעורב בנעשה בדוג'ו יבין טוב יותר את מכלול הדברים, משם יוכל להמשיך ולהעמיק בפרטים, להבין את הניואנסים ולהפיק את המרב מן הדברים שיש לקראטה להציע. ככל שיעמיק יותר כך יתגלו בפניו רבדים חדשים.
טעם שני הוא אתי. מערכות היחסים בדוג'ו הן הדדיות.
המערכת בין הקראטה-קה למורה.
המערכת בין הקראטה-קה לדוג'ו.
המערכת בין הקראטה-קה לחבריו.
המערכת בין הקראטה-קה לעצמו.

קודים התנהגותיים מהווים חלק חשוב מכל מסגרת, כולל מסגרת אישית שבין אדם לעצמו. לנתינה ולקבלה יש שתי קצוות בכל ממד מארבעת מערכות היחסים שהזכרנו ובמפגש ביניהן.
נתינה למשל תומכת במקבל, אבל גם בנותן ובדוג'ו בכלל.
תלמיד ותיק שמלמד קראטה-קה מתחיל, עוזר כמובן לחברו החדש ומעניק לו ידע. אבל הוותיק עצמו יוצא גם הוא נשכר מכך, משום שהוא עצמו מחדד פרטים ואולי גם מגלה דברים חדשים מעצם הצורך להסביר את דברים. כמובן שהדוג'ו עצמו יוצא נשכר מכך הן בתוצאה הטכנית של הוותיק והמתחיל כאחד והן באווירה הכללית בדוג'ו.

אדם הרוצה לרכוש ידע, עליו להיות ראוי לכך. על אחת כמה וכמה אדם המעוניין להעמיק ידע.
כפי שפנימיותו של קראטה חשובה מחיצוניותו, כך פנימיותו של אדם חשובה מחיצוניותו. הידע ההיולי, האותנטי, החשוב, האמיתי מצוי בפנימיותם של דברים. בטוהר ובכוונה.

בקראטה האוקינאווי זהו אחד העקרונות החשובים ביותר - לפני הטכניקה ולפני הכישורים האישיים.
ובקיצור - "ראשית כל - תהיה בן-אדם".

איציק כהן
02/12/2015
חזרה לדף המאמרים