0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

חשיבות ה- קיהון 基本 / מאת איציק כהן

הקיהון (בסיס) הוא אבן היסוד של האמנות.
קיהון: 基本 foundation; basis; standard

הקיהון משול לחלקיקים אלמנטריים המרכיבים את החומר, כלומר לכל אותם פרטים אשר מרכיבים את הטכניקה.
סדר החלקיקים האלמנטריים, כמותם והקשרים ביניהם קובעים את סוג החומר, טיבו ותכונותיו. כך גם מרכיבי ה- קיהון קובעים את סוג הטכניקה, טיבה ואיכותה.

הקיהון הינו קבוע. חלק מן התרגול קבוע אף הוא וחלק מן התרגול עשוי להשתנות. לכן קיימת חשיבות רבה לסוג התרגול ולכוונה.

יש לתרגל קיהון הן באופן אישי והן בקבוצה.
האימון האישי מקנה למתרגל אפשרות למתן תשומת לב מרבית ללא תלות בפרמטרים סביבתיים. התרגול האישי מעצים את ההתבוננות הפנימית והקשב האישי של המתרגל. התרגול האישי חשוב מאד ולדעתי קריטי לשם התקדמות נאותה של המתרגל. תרגול אישי יתגמל את המתרגל בכל רמה והינו הכרחי ברמות המתקדמות. זהו למעשה תהליך בו עובר המתרגל התמודדות אישית עם החומר. התרגול האישי מביא את המתרגל לחקר הדברים, לירידה לעומקם ולעיסוק אינטימי עם הקראטה (כמובן שדרושה מעורבות מורה אשר ינחה את המתרגל בתהליך).
בקבוצה מומלץ לתרגל קיהון בתחילת כל שיעור מיד לאחר החימום. כך המתרגל עדיין ערני פיסית ומנטלית ומסוגל לתת את מלוא תשומת הלב לתרגול הקיהון. תחילת התרגול תיעשה בעמידה טבעית וללא תנועה במרחב. התרגול יבוצע בקצב אחיד עם חזרה מדויקת על התנועה ללא שינויים ובמתן תשומת לב מרבית לכל פרט. מדי פעם הקצב או העוצמה עשויים להשתנות בהוראת המורה. החזרה על אותה תנועה באותו קצב ובאותה עמידה מקנה למתרגל את היכולת להתרכז בפרטים הקטנים ולשפרם. חשוב להישמר מעבודה אוטומטית ולשמור על ערנות. זוהי למעשה מדיטציה בתנועה. המתרגל עשוי לחזור על אותה טכניקה באותו קצב מאה חזרות או אלף חזרות. מבחינת המתרגל כל טכניקה מתחילה בכל פעם מחדש כאשר הוא שואף לשפרה שוב ושוב.

בשלב הבא ניתן להרכיב קומבינציה קצרה ממספר טכניקות בעמידה סטטית או בתנועה במרחב תוך שינוי פוזיציה. כך נוכל להתרכז ולשפר פרמטרים כגון הקשר בין הטכניקות הבסיסיות, עבודת המותן, יציבה, שיווי משקל וקואורדינציה.

כמעט בכל אמנות קלאסית קיימים תרגילי בסיס אותם האמנים מבצעים בשגרה, תהא רמתם אשר תהא.
כך במוסיקה, באופרה, בבאלט קלאסי וגם בקראטה.

זמר או זמרת האופרה יתרגלו מדי יום תרגילי בסיס קבועים לשמירת על מיתרי קולם ועל יכולתם להפיק את הצלילים והמנעדים הרצויים.
הפרימה בלרינה המדופלמת ביותר בלהקת הבאלט המקצועית ביותר תבצע בשגרה את אותם תרגילי בסיס בדיוק. כל טכניקה בסיסית לגופה חוזרת על עצמה שוב ושוב תוך תשומת לב מרבית של המתרגלת. אחר כך תשולבנה מספר טכניקות בסיס יחדיו לכדי קומבינציות שונות.

חוסר עקביות בתרגול קיהון מוביל תוך זמן קצר לירידה באיכות ביצועי המתרגל. לעומת זאת, דגש על עבודת בסיס מניב שיפור משמעותי בהפנמת הטכניקה ובהפקת העוצמה.

הקיהון מהווה מפתח להבנה נכונה ומעמיקה של הקראטה ולהתפתחות הקראטקה במסגרת השיטה. תשובות לשאלות רבות תינתנה במהלך שנות התרגול הרבות. בכל תקופה יקלף המתרגל שכבה נוספת ויקרב יותר אל גרעין האמנות.

רוב אנשי הקראטה אינם עוסקים בקראטה מדי יום. הם מגיעים לאימון פעמיים בשבוע בכוונה להתאמן, להזיע, לפרוק מתחים ולגוון לשם העניין ככל שניתן. כל זאת טוב ויפה ואפילו נכון – ובכל זאת, תרגול קונסיסטנטי של קיהון הוא תנאי הכרחי הן להבנה בסיסית והן להבנה עמוקה של הקראטה האוקינאווי, ואכן ברוב הדוג'ואים באוקינאווי תופס הקיהון מקום מרכזי בתהליך הלימוד והתרגול של הקראטה.

Kihon- Kyudokan Okinawa



איציק כהן
01/12/2016

חזרה לדף המאמרים