0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

קראטה והגנה עצמית שימושית / מאת איציק כהן

בימים אלו הולכים ומתעצמים גלי האלימות. כיום, יותר מאשר בעבר, כל אחת ואחד עלולים להיקלע לסיטואציה אלימה או אגרסיבית העלולה להתפתח במהירות לקונפליקט אלים. האלימות חדרה כיום כמעט לכל מקום ומסגרת והיא מהווה לצערנו חלק אינטגרלי מן החברה. היא באה לידי ביטוי בצורות ובאופנים שונים החל מהערות לא ענייניות, מלים בוטות, התנהגות לא הולמת ועד לתקיפות אלימות. היא מצויה ברחוב, במוסדות, בעבודה, במקומות בילוי, בחניונים ועלולה גם להגיע לחצר ביתכם ואף לחדור אל בין כתלי הבית.
קיימים מספר גורמים לגלי האלימות הללו וקיימות מספר דרכים להתמודד עם התופעה ברמה החברתית אך במאמר זה נתרכז ביכולתנו להגן על עצמנו ונתמקד דווקא באמנות הקראטה.

האם הקראטה יעיל כהגנה עצמית? התשובה לכך חד משמעית: כן.

הקראטה שימש במקורו ללחימה ולהגנה עצמית ואם תישמר הגישה הפרקטית בנוסף להוראת מורה בעל ידע ונסיון הרי שהקראטה הוא כלי ראוי ויעיל להגנה עצמית בתנאי אמת.
נסתייג ונאמר כי יש המלמדים או מתאמנים בקראטה אך ורק למטרות בריאות או עוסקים בקראטה תחרותי, כלומר כספורט הישגי. ככלל, במקרים אלו המיומנויות הנרכשות אינן אופטימליות למטרות הגנה עצמית. כל תחום מהווה מיומנות בפני עצמה והמיומנות לנצח בתחרות שונה לחלוטין מן המיומנות לשרוד ברחוב. כמובן שקיימים תחומים חופפים בין שתי הגישות אך המטרה שונה ולכן אופן האימון, הביצוע והתוצאה שונים גם הם.

לקראטה פנים רבות. אני מלמד את אמנות הקראטה באווירה אוקינאוית, בגישה מעשית ותוך שמירה על פעילות בריאותית. מדוע? פשוט משום שזוהי דרכי. אני חוקר את הקראטה והתפתחותו, בעל רקע בפעילות בריאותית ומתמחה בהגנה עצמית וקרב פנים אל פנים. זוהי בחירתי וכפי שהזכרתי, הגישה, הידע והנסיון הם אלו אשר מסמנים את המטרה וקובעים את התוצאה.

באיזה פרק זמן ניתן לרכוש כלים מעשיים להגנה עצמית בקראטה?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית אך קיימת תשובה ברורה. הדבר תלוי במורה, במתרגל ובמסגרת. על המורה לכוון את התלמיד בהתאם ליכולותיו ולצרכיו. מסגרות מסוימות מכוונות לקצב לימוד מסוים ולמטרה עיקרית מסוימת, לעיתים באווירה מסוימת ובהתאמה לקבוצת משתתפים. לבסוף, התקדמות התלמיד תלויה גם בתדירות ורצינות התרגול וביכולותיו האישיות. כמובן שככל שנתרגל לפרק זמן ארוך יותר כך ביצוענו השתפרו ועמם גם יכולתנו להגן על עצמנו.
אוסיף כי מתאמנים אצלי מספר תלמידים ותלמידות בקבוצת הקראטה אשר פנו וביקשו קורס להגנה עצמית בעקבות חוויה אלימה שעברו. לאחר הסבר קצר או במסגרת קורס ההגנה העצמית נחשפו לאופי הקראטה אותו אני מלמד ובחרו להצטרף לקבוצת הקראטה בה הם מתאמנים כבר מספר שנים.

אם כן, מה ההבדל בין הגנה עצמית לקראטה?

בהנחה שגישת המקום בו עוסקים בקראטה היא גישה מעשית, ולא רק תרגול בריאותי או ספורט הישגי, אזי הן קראטה והן קורס או סדנת הגנה עצמית יתנו בידנו כלים להגנה עצמית.
ובכל זאת קורס קצר או סדנה בת מספר מפגשים יעניקו למתרגל או המתרגלת מספר טכניקות מצומצם ויכולת מוגבלת בלבד בהשוואה לאמנות הקראטה העשירה במגוון טכניקות ואשר יורדת לעומק ולפרטי פרטים אך דורשת פעילות ארוכת טווח.
בנוסף לכך קיימת חשיבות רבה ליכולת המנטאלית של האדם להתמודד עם מצב נתון וככל שנתרגל ונעמיק יותר כך נשפר יכולת זו. יכולת ההתמודדות באה לידי ביטוי בסביבות השונות בחיינו כמו בי"ס, עבודה, יחסי אנוש, אסרטיביות ותגובה נכונה במצבי לחץ. תרגול טכני ומנטאלי דורשים אימון על מנת להפנים את הדברים וככל שנתרגל יותר כך תהליך ההפנמה יצלח יותר ולכן התגובה תהיה מהירה יותר ועוצמתית יותר, כלומר אפקטיבית יותר. נוסיף לכך את השיפור הפיסיולוגי והגופני כתוצאה מן האימונים והרי לנו אמנות לחימה אפקטיבית.

יחד עם זאת קורס הגנה בסיסי הוא קורס מציל חיים אשר אמנם אינו משתווה ברמתו לפעילות קראטה ארוכת טווח אך עשוי בהחלט לעזור לנו לזהות סכנה ברמת המודעות, לנהוג נכון ולהגיב באופן אפקטיבי עד להסרת האיום ולנטרול תוקף במצבי קיצון.

קראטה

  • הפעילות מתאימה לאימון שיגרתי ולטווח זמן ארוך כאורך החיים.
  • יעיל להגנה עצמית ברמה בסיסית ומתקדמת תוך שיפור מתמיד.
  • פעילות בריאותית הכוללת כושר גופני ושיפור פיסי מתמיד.
  • פעילות מהנה ומעניינת הכוללת עומק פילוסופי.
  • משפר מיומנויות פיסיות, פיסיולוגיות ומנטאליות.
  • הפעילות משפרת מיומנויות אישיות וחברתיות, הבאות לידי ביטוי בחיי היום יום.
  • פעילות מותאמת לילדים תורמת באופן מובהק גם לשיפור מיומנויות חברתיות, קשב וריכוז, העלאת דימוי עצמי וחינוך לערכים.

הגנה עצמית

  • הפעילות לטווח זמן קצר (מספר מפגשים) ומתאימה לכאלו המעוניינים/ת לרכוש כלי יעיל להגנה עצמית ללא המשך פעילות.
  • הקניית הגנה עצמית שימושית ברמה בסיסית.
  • הפעילות אינה כוללת כושר גופני ואלמנטים בריאותיים. הדגש הוא על לימוד ותרגול טכניקות פשוטות ויעילות על מנת לרכוש יכולת הגנה עצמית בסיסית ואפקטיבית.
  • שיפור מנטאלי עד כמה שניתן במספר מפגשים מצומצם. למרות הזמן הקצר יש משקל רב ליכולת המנטאלית.
  • הפעילות מותאמת לכל מגזר: נשים, גברים, נוער, מקצועות יעודים (מאבטחים, נהגי רכב ציבורי) מכיוון שהסכנות וסביבת העבודה משתנים. התאמה ברמה האישית (וסביבת עבודה, יכולות וצרכים שונים).
לסיכום
בעקבות גלי האלימות המתעצמים בחברה הישראלית והתהייה מה ניתן לעשות ברמה האישית העליתי את נושא אמנות הקראטה וההגנה עצמית.
נתנו תשובות לשתי שאלות:
האחת היא האם קראטה יעיל כהגנה עצמית?
התשובה העקרונית היא: כן. ההתניה היא בגישה, בידע ובנסיון המורה.

לשאלה השנייה, באיזה פרק זמן הופך הקראטה לאפקטיבי מבחינת הגנה עצמית, ניתנה התשובה כי הדבר תלוי במורה, במתרגל ובמסגרת. אמנות הקראטה מתאימה לפעילות שגרתית לאלו המוצאים בה עניין והיא משופעת באלמנטים בריאותיים ומנטאליים ולעיתים גם אתיים-פילוסופיים בנוסף להגנה עצמית אפקטיבית.

מסקנה:
הקראטה אכן אפקטיבי להגנה עצמית במידה והמורה, בעל הידע והנסיון המתאים, מכוון לכך. מכיוון שהקראטה מהווה גם כר לכושר גופני ולפעילות בריאותית וגם כלי יעיל לחיזוק מנטאלי המהווה גורם מכריע בהגנה עצמית, הרי שאמנות הקראטה נותנת מענה הולם בפן הבריאותי, בפן האישי-חברתי ומשמשת כלי רב עוצמה להגנה עצמית.

הכותב:
איציק כהן, עוסק באמנויות לחימה מעל 35 שנים ומתמחה בקראטה, בהגנה עצמית שימושית ובקרב פנים אל פנים אזרחי וצבאי. בנוסף מתמחה בכלי נשק אוקינאוויים מסורתיים ובאמנויות לחימה נוספות. בעבר עסק גם באייקידו ובקרב מגע. בעל ידע ונסיון רב שנים בקורסים להגנה עצמית לקהלי יעד שונים במגזר הפרטי והציבורי. חוקר וכותב ספר אודות ההיסטוריה והתפתחות הקראטה.

מאת איציק כהן
20/05/2012
חזרה לדף המאמרים