0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

קראטה אוקינאווי ומדיטציה / מאת איציק כהן

קראטה היא פעילות דינמית ומלאת אנרגיה. מה בינה לבין מדיטציה?
למדיטציה פנים רבות. ניתן למדות ללא תנועה תוך מיקוד מחשבתי אודות אובייקט מסוים. ניתן גם להתרכז ולמדות ללא תנועה וללא התמקדות בנושא או באובייקט מסוים כמו למשל במדיטציית הישיבה היפנית (בדר"כ בישיבת "זאזן Zazen 座禅") המתורגלת ב"סוטו" זן Sōtō Zen 曹洞" ומכונה שיקנטאזה" Shikantaza 只管打坐. פירושה הוא "שב בלא כלום", כלומר שב זקוף אך רפוי ועסוק בלא כלום. אל תתמקד באובייקט מסוים ואל תתאמץ שלא להתמקד בנושא או באובייקט כלשהו. תן למחשבות לחלוף מאליהן ללא נסיון להתרכז בהן או לדחותן. ניתן לתרגל מדיטציה בישיבה, בעמידה ובתנועה.

כמובן שלתרגול הטכני חשיבות רבה ואין לוותר עליו, אולם התרגול הטכני שונה בתכליתו ובאיכויותיו מזה המדיטטיבי.

כפי שציינתי, קיימים סוגי מדיטציה שונים מאסכולות ובתי ספר מגוונים. לתהליך המדיטציה שני שלבים עיקריים. השלב הטכני והשלב המנטאלי.
בשלב הטכני אנו מרוכזים ביציבה, ברפיון השרירים או ליתר דיוק בטונוס השרירי הרצוי, בסוג הנשימה ואופייה, במודעות הגופנית ובשליטה על המחשבה.
השלב המתקדם והעמוק יותר הוא השלב המנטאלי.

המדיטציה אמנם מרגיעה אבל מעבר לכך היא משמשת פרוזדור לתובנה ברורה יותר. במילים אחרות, המדיטציה היא כלי בעזרתו נוכל לפזר ערפל, לנפות גורמים מפריעים ולקבל אחר-כך החלטות טוב יותר. בזמן המדיטציה החומריות והרוחניות הופכים לאחד. הגורמים האמוציונליים והשכליים אינם עוד שולטים ומסיתים לכיוון כזה או אחר. לעיתים התת-מודע עולה וצף, אך גם הוא אינו משתלט על התהליך. אנו מצויים במצב של רוגע וערנות מקסימליים. זהו המצב בו אנו פתוחים לקבלת כל דבר באופן אובייקטיבי, אינטואיטיבי ובלתי אמצעי ללא ניתוח מוקדם או שיפוט כלשהו. את כל אלו נשאיר לזמן אחר.

כפי שציינתי, קיימים סוגי מדיטציה שונים. מדיטציה עשויה להיעשות גם בתנועה. מכאן אנו מגיעים למדיטציה בקראטה האוקינאווי. אמנם ניתן לתרגל מדיטציה כמיומנות בפני עצמה במסגרת תרגול הקראטה. כמו כן אבהיר כי אין כוונתי לתחילת התרגול וסופו כאשר עוצמים עיניים ומתרכזים בישיבה - "מוקוסו 黙想 Mokusu".

כוונתי היא לתרגול עצמו. חלק מן התרגול בקראטה נעשה בקבוצה וחלק נעשה באימון אישי.

קיהון
בקבוצה אנו מתרגלים קיהון כאשר יש חשיבות לשמור על קצב אחיד תוך הקפדה מרבית על אופן ביצוע הטכניקה ועל העוצמה. יש חשיבות רבה לקשב אישי ולמודעות לסביבה. נעשות חזרות רבות על אותה תנועה באותה פוזיציה ובאותו קצב. אנו מתקנים מתנועה לתנועה, מספירה לספירה. עלינו להיות מרוכזים בכל פעם מחדש במלוא מאת האחוזים ולתת את מלוא תשומת הלב לכל טכניקה. אם לדוגמה אנו עובדים על "צוקי", אזי נקדיש את מלוא תשומת הלב לכל "צוקי", בין אם נבצע 50 פעמים, 500 פעמים או 1000 פעמים. כל צוקי בפני עצמו. נשאף שכל צוקי יהיה משופר מקודמו. אותו תרגול עשוי להיעשות גם לבד.

קאטה
גם תרגול קאטה עשוי להיעשות באופן מדיטטיבי אם כי אופיו שונה מזה של תרגול קיהון בתנועה או בטכניקה בודדת. בתרגול קאטה ניתן לשנות את אופן התרגול או את קצבו, ועדיין לשמור על אופיו המדיטטיבי. תרגול קאטה מסוג זה מתורגל באופן אישי ולא בקבוצה. האופי המדיטטיבי בקאטה שונה מזה שב- קיהון. תרגול שרשרת תנועות בקאטה יניב תוצאות שונות מתרגול תנועה בודדת בקיהון..

מאקיווארה
המאקיווארה היא כלי רב ערך בקראטה האוקינאווי.
בעבודה על מאקיווארה, בדומה לקיהו ןלקאטה, יש אלמנט טכני חשוב. אולם במשך השנים משצבר המתרגל מיומנות, חלק ניכר מן התרגול נושא אופי מדיטטיבי.
המאקיווארה היא אמנם כלי ייחודי לחיזוק הגוף וכף היד ומספקת משוב מצוין לשמירת חיבור הכתף והשכמות, למבנה נכון, לאופן הפקת העוצמה כמו מותן או "טן-דן Tan Den".
אולם בנוסף למיקוד הפיסי ולטכניקה כגון ב- "צוקי", יש למאקיווארה ערך חשוב נוסף - מיקוד מנטאלי. החזרה התמידית על הפוזיציה, מכניקת התנועה, המסלול, המגע, החדירה, אפקט ההחזר, המיקוד הנשימה, הכוונה...דרכם אנו מגלים במשך השנים את האיכויות המגוונות לטכניקה כה בסיסית כמו "צוקי". לחוויה זו יש משמעות מרכזית והשפעה רבה על התובנות שלנו בקראטה.

הריכוז בתרגול מתוך קשב אישי ומיקוד ובעשייה, מתוך מודעות אישית לכל נשימה ונשיפה, לכל שינוי פיסיולוגי ופיסיקלי, כל זווית בגוף ובתנועה, לשיווי משקל, המודעות לכל טיפת זיעה, לכל כאב או אי-נוחות, לכל תובנה תוך כדי עבודה, היכולת להכיל ולהמשיך באופן ממוקד, ההקפדה על מאמץ נכון. כל אלו מביאים אותנו למפגש אישי בינינו לבין הקראטה.

התרגול המדיטטיבי עשוי להיעשות בצורות רבות והוא למעשה הפרוזדור שמחבר את הקראטה לאישיותנו, לרוחנו ולמעשה לחיינו בכל תחום , מקום וזמן.

איציק כהן
20/09/2016
חזרה לדף המאמרים