0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מונחים ומושגים

  • Dō [Tō] / TAO
    Way, Path, דרך חיים
    ה- "דו" (Dō) הינו התרגום היפני למושג הסיני "טאו (TAO). הכוונה היא ל- "דרך", "ללכת בדרך...", זהו מושג רב משמעות המאגד את המישור הרוחני, הפילוסופי והפרגמאטי כאחד ומצוי במגוון נושאים רב כגון בודהיזם, זן (ZEN), צ'ה-דו (טקס התה) וכן באמנויות הלחימה: קיו-דו (דרך הקשת), קראטה-דו.
    "טאו" Tao הינו קונספט שהתפתח בסין. ה- "דו" Dō לעומת זאת התפתח ביפן. למרות הזהות המילולית והמשותף בין השניים קיים שוני הנגזר בעיקר מן הסביבה הפילוסופית-תרבותית.
    הגישה במז"הר מייחסת חשיבות רבה לעבודה על הסובייקט ומדגישה את התהליך בטענה שתהליך נכון יביא לתוצאה המיוחלת.
    אמנות הקראטה-דו באה לידי ביטוי כמעט בכל נושא בחיינו, זוהי דרך מחשבה, התנהגות, יחסינו לסביבה ויחסי גומלין עם אנשים, הדרך בה אנו עושים דברים ולבסוף תגובות ספונטאניות בנסיבות שונות ואינטואיציה בריאה.
    הפילוסופיה הסינית נמנעת מלהגדיר את ה -"טאו" (TAO) ומעדיפה להסביר משמעויות ולהמחיש במשלים, שירים ודוגמאות. ה- "הטאו" הינו החוק הבסיסי של היקום, המצוי בכל. ממנו יוצאים העקרונות הבסיסיים , התהליכים והתופעות כולן, "סובב ומסובב".
  • Dojo
    DO 道 Way, Path, דרך חיים
    מקום Jo 場 place, spot, space. "המקום בו עוסקים בדרך". כלומר העיסוק אינו פיסי בלבד אלא גם עיסוק רוחני.
    ה- דוג'ו משמש גם לטקס תה ולמדיטציית זן.
  • Chinkuchi Kaki (Chinkunchi or Kunchi)
    צ'ינקוצ'י/קונצ'י
    一寸力
    עוצמה בתנועה מינימלית "Short Power".
    פעולת כל חלקי הגוף בהרמוניה יוצרים את החיבור המתאים להפקת עוצמה מירבית בתנועה מינימלית.
    פלג גוף תחתון ועליון. חיבור השכמות והידיים לגוף, גידים, רצועות ושרירים. כולם יחדיו מתחברים למבנה ומתכווצים לפרק זמן קצר ליצירת עוצמה מרבית .
  • Ganmaku/Gamaku
    גנמאקו/גמאקו
    岩捲
    = סלע/צוק   Rock\clif
    = לגלול, לסובב,   turn\roll\wind
    חיבור ושליטה של פלג הגוף העליון לאגן, אשר מכתיב את המהירות, הכוח ולבסוף את העוצמה.
  • I Kyo Do
    אי קיו דו
    一挙動
    = אחד One
    = תנועה Motion
    = פעולה Action

    ביצוע מספר טכניקות בתנועה אחת.
    זהו העקרון של תגובה להתקפת יריב ונטרולו בתנועה אחת בלבד.
    התגובה עשוייה להיות עם או ללא חסימה והיא עשוייה להכיל טכניקה אחת או מספר טכניקות כמו הגנה ותקיפה או הפלה.
    מגוון האפשריות רחב אך התנאי הוא תנועה בודדת.
    זהו עקרון טכני אך גם עקרון אסטרטגי חשוב.
  • Ikken Nyukon
    איקן ניוקון
    一拳入魂
    = אחד  , いち Ichi One
    = אגרוף   けん Ken Fist
    = לתת   じっ, ニュウ Nyu To enter, to put in
    = רוח לחימה   こん Kon Soul, spirit

    Spirit on every technique
    מיקוד ורוח לחימה בכל טכניקה
  • Ishin Denshin
    אישין דנשין
    以心伝心
    = אות תחילית,   I, prefix
    = לב   SHIN, kokoro, heart, mind, core
    = העברה, מסירה, התיחסות  DEN, tsuta(eru),transmit, impart

    "אישין דנשין"
    "העברה/מסירת בינה/דעת/שכל/מחשבה/ידע"
    "העברה מלב-שכל אל לב-שכל"

    מונח בזן (ZEN)המבטא העברה אוטנטית של ידע וניסיון חיים ממורה לתלמיד.

    מקור המונח הינו בסוטרת "מושבו הרם של אוצר הדהארמה" אותה נשא פטריאך הצ'אן (זן) ה-6, חואי-נאנג. הוא הדגיש ששמירת והעברת הידע והמסורת לאורך הדורות אינו נעוץ במידע שבספרים אלא בתובנה המידית, הבלתי אמצעית שבטבע המציאות והאמת. התנסות התלמיד ברגע מסוים עשויה להובילו אל "הדרך", דרך הזן.

    הספר מכיל מידע כמו תווי מוסיקה ואינו יכול להחליף את חווית הלימוד ממורה. הניואנסים הקטנים, ההבדלים הדקים, הם שעושים את ההבדל, הם המפיחים רוח בחומר והופכים אותו ליצירה. המורה מפרה ומעביר ידע וניסיון לתלמיד במימד החוויתי.
  • Kanken
    קאן-קן
    感見
    = "קאן" = להרגיש  Feeling
    = "קן" = להבחין  Seeing

    היכולת לצפות מהלכים ולאינטואיציה. פיתוח מודעות פנימית ויכולת הלוחם להרגיש את עצמו, את יריבו ואת הסובב.
    על הלוחם להרגיש את כוונת יריבו Sakki 殺気, שפירושו "כוונת ההרג Killing intention" או במונח כללי יותר "אווירת האיום An atmosphere of menace".
  • Kokyu
    קו-קיו
    Breathing; Respiration
    תרגול נשימתי כאשר הכוונה לנשימה סרעפתית.
  • Kyudo Mugen
    קיודו מוגן
    究道無限
    究 Research, study
    道 Way, road, path, route
    無 nothing; naught; nought; nil; zero
    限 limit, restrict, to best of ability
    究道 [きゅうど] KyuDo The way of research\Study
    無限 [むげん] MuGen Infinity; infinitude; eternity
    Literally: “Never ending studding” or “Infinite research”.

    This is a significant principle of Kyudokan.
    The constancy of practice and never-ending study to best of ability.
    עקרון תהליך הלימוד והמחקר התמידי במסגרת קיודוקאן.
  • Marumi-Muchimi
    מארומי-מוצ'ימי
    丸み餅身
    Marumi = עֲגַלגַלוּת Roundness
    מעגליות בתנועה Circularity of movement
    על מנת שתנועה זוויתית לא תיעצר בקדקוד הזווית, יש לעגל במעט את התנועה בנקודה זו על מנת לאפשר זרימה ולמקסם עוצמה.
  • Mi o Mamoru
    מי-או-ממורו
    身を守る
    Covering or protecting the body
    אופן השימוש בטכניקה על מנת לכסות את הגוף להגן עליו ביעילות מרבית.
  • Mokusu
    מוקוסו
    黙想
    = "מוקו" = שקט, דממה   silence, stillness, quietness
    = "סו" = מחשבה, תפישה   conception, idea, thought, feel, consider, mind

    מוקוסו הוא מונח יפני הנקשר למדיטציה במטרה לרוקן ולטהר את התודעה (Mind).
    אם נצרף את שתי הסימניות יחדיו נקבל את המונח "מוקוסו" שפירושו: התבוננות שקטה, התעמקות, שקילה, מדיטציה.
  • Muchimi/Muchimi-di
    מוצ'ימי/מוצ'ימי-די
    餅身手
    "ידיים דביקות" 餅身手 Sticking\Pushing hands
    "הצלפת שוט" 鞭身 Whip\Lash hands

    הדימוי הראשון מיוחס לעוגייה יפנית דביקה ואלסטית ככדור גומי. דימויים נוספים מתייחסים לאורז דביק 糯 או לנוזל דביר ללכידת חרקים 黐.
    שני הביטויים הראשונים הם הנפוצים ביותר, כאשר הביטוי הראשון מתייחס בדר"כ "לידיים דביקות" אך גם כהצמדות לגוף 餅身 Muchimi ללא השארת חלל ריק.
    הביטוי השני מתאר הרפיית שרירים ושימוש ברפיות על מנת לייצר את העוצמה האופיינית כל כך לקראטה האוקינאווי.
  • Ningen-Keisei
    נינגן קאיסאי
    人間形成
    人 - にん = אדם, בן -אדם, איש, המין האנושי   human being, person, man, mankind, humankind
    間 - げん = אופי   character (of a person)
    形 - けい = היווצרות, דפוס   formation, molding, taking form
    成 - せい = אופי   replacement
    成る - なる = אופי   to become, to get, to grow, to be, to reach, to attain

    הדרך בה אנו בוחרים ללכת ולהתפתח, כיוונה ואופייה. תהא הדרך אשר תהא, עליה לשפר את ההיבטים החשובים בחיינו כבני אדם. לא רק את הממד הטכני או הכישורים הפרקטיים האישיים אלא גם ובעיקר את הממד החברתי והמוסרי ואת דרכנו בחיים.
  • Seishin Shugyo
    סיישין שוגיו
    精神修行者
    = טוהר, מצויינות, חיות, מיומנות,   purity, excellence, vitality, skill
    = אל, תודעה, נפש,   gods, mind; soul
    = משמעת, התמחות, לימוד,   discipline, master, study
    = הליכה, מסע,   going, journey
    = אדם,   person
    סיישין שוגיו Seishin Shugyo 精神修行者
    "תרגול רוחני" או "אימון מנטאלי".
    הכוונה המוסרית והרוחנית ומסירותו של המתרגל.
    התרגול הפיסי משמש כלי לשיפור אופיו, רוחו וטוהר ליבו של המתרגל.
  • Sensei
    סנסאי
    先生
    = "סן" = קדימה, קודם לכן, סדר עדיפויות, עתיד, יעד   ahead, earlier, priority, future, destination
    = "סאי" = חיים, להביא לחיים, להחיות, להיולד   life, bring to life, revive, be born, let live
    כלומר, זה שנולד לפני. "האיש שהלך בדרך לפני". בעל התובנה והנסיון.
    התואר "סנסאי"משמש גם בזן בודהיזם ובאמנויות לחימה אחרות במזרח הרחוק.
    השימוש בתואר "סנסאי" נעשה ביפן גם כיום לשם כבוד, גם לרופאים ולאנשים אותם מכבדים מאד.
  • Shin Zen Bi
    שין זן בי
    真善美
    = אמת, מציאות,   Reality, Truth
    = טוב לב, מוסריות,   Virtuous, Goodness
    = יופי,   Beauty
    ביטוי שכיח בזן ובאמנות הקשת "קיודו". גישה נכונה, עשייה נכונה, כוונה נכונה, רוח נכונה, טבעיות יובילו לתוצאה הרצויה היא הפגיעה במטרה. אין צורך במאמץ ובכוח לכוון אל המטרה. אם הכל נעשה כשורה יוביל עצמו החץ אל המטרה.
  • Shu Ha Ri, shuhari
    שו הא רי
    守破離
    = "שו" = ,   obedience, to follow
    = "הא" =   to break, separate, disconnect
    = "רי" =  primordial, transcend

    מונח ה- "שו-הא-רי" דן בהתפתחות ובאבולוציה של העוסק בדרך, בין השאר של תלמיד אמנויות הלחימה.

    קיימות שלוש פאזות:
    "שו" 守 צייתנות, ללכת בעקבות
    "הא" 破 להפריד, לנתק, לפרוץ
    "רי" 離 להתעלות, ללכת מעבר

    בשלב הראשון, "שו", על התלמיד להתמקד בבסיס, במסורת, בלימוד ובתרגול הסגנון במסגרת ביה"ס ותו לא.
    יש האומרים כי בשלב זה כל שאלה תהא מיותרת.

    בשלב השני, "הא", בנוסף ללימוד ולתירגול התלמיד צריך לפתח יכולת התבוננות משלו, עליו לחקור ולשאול. יש האומרים כי בשלב זה התלמיד יכול לפנות לאמנויות נוספות או בי"ס נוספים במקביל לביה"ס שלו.

    בשלב השלישי, "רי", מגיע התלמיד לנקודה בה הראשונית ומתחיל מבראשית עם תובנה משלו. בשלב זה רשאי התלמיד לצאת לדרכו ואף ליצור סגנון/זרם משלו.

    לפי תפיסה שונה מעט בשלב הראשון התלמיד לומד ומתרגל בלבד, בשלב השני מותר לתלמיד לשאול שאלות ובשלב השלישי מותר לתלמיד לצאת גם לבתי ספר אחרים או לפתח סגנון אישי.

    ההתקדמות אינה ליניארית ויש התוחמים כל שלב בתקופה של 20 שנים לכל הפחות. כמובן שיש כאלו שלעולם לא יגיעו לשלב השני ומעטים ביותר יגיעו לשלב השלישי.

    מקור המושג "שו-הא-רי" מצוי בטאואיזם (דאואיזם) ובזן בודהיזם בהקבלה לאחדות עם האחד, עם המקור. השלמת מעגל והשגת מצב ראשוני, הבנת הדברים כפי שהם, ככות.
  • Tan Den \ Tan Tien \ Dan Tien
    טאן-דן, טאן-טיאן, דאן-טיאן
    単伝 \ 丹田
    単伝
    טן (TAN) = אחד, יחיד, פשוט, ייחודי, אינדיבידואלי.
    דן (DEN) = מסירה, העברה.
    המושג מציין העברה מקורית, אותנטית של בודהי דהרמה בפילוסופית הזן.
    הביטוי טנדן (Tanden) יכול להתפרש כ- "העברה של האחד, הייחודי, האינדיבידואל, אבל ניתן לפרש את הביטוי גם כ- "ההעברה האחת, הייחודית" (בדומה למושג: ishin-denshin).

    丹田
    פירוש מילולי: "שדה צינובר / שדה אדום"
    המשמעות הפשטנית והלא מדוייקת של tan-den ביפנית (tan-t’ien\dan-t’ien בסינית) היא בטן (hara ).

    באמנויות לחימה המושג "טנדן" מכוון לבטן לא רק במשמעות הפיסיולוגית אלא גם במשמעות הפילוסופית. כלומר גם למסה ולמרכז הכובד וגם למקור האנרגיה (seiki 生気).
    קיימות שלוש נקודות טאן-דן:
    עליונה: "העין השלישית / חלל הרוח". ממוקמת בין שתי העיניים. ייחוס לאיבר פנימי: בלוטת האצטרובל. אחראית על ערנות, ריכוז ומודעות עצמית.
    אמצעית: בית החזה. ייחוס לאיבר פנימי: בלוטת התימוס (thymus, thymus gland). אחראית על המערכת החיסונית.
    תחתונה: ממוקמת במרכז הגוף, 5 – 6 ס"מ מתחת לטבור. זהו מרכז הכובד של הגוף ומקור האנרגיה (seiki 生気). אחראית על חום ועל פעילויות body/mind.
    ברוב אמנויות הלחימה המסורתיות ההתייחסות לטאן-דן היא בדרך כלל לנקודה התחתונה.
  • Tanren
    טאן-רן 鍛錬
    - Tan - to forge; to temper, to drill; to train; to discipline
    - Ren - Tempering, refine, drill, train, polish
    תרגילים פיסיים לחיזוק הגוף, הסיבולת ורוח הלחימה.
  • Tode\Toadi
    טודה, טוטה
    במקור נכתב השם "קראטה" בסימניות (קאנג'י) כך: 唐手, "טו-די" / "טו-טה" / "טאנג-טה", שפירושו "היד הסינית" / "יד טאנג" (שושלת טאנג הסינית). עובדה זו מצביעה על סין כמקור ההשפעה העיקרי על הקראטה באוקינאווה באותה עת. זרם זה התפתח במקביל לזרם ה-"טה" המקומי. על מנת להיכלל רשמית תחת אמנויות הלחימה היפניות, כשברקע הידרדרות היחסים הבילטרליים בין יפן לסין, דרש "ארגון אמנויות הלחימה היפני (Dai Nippon Butokukai) לשנות את השם לכזה בעל אוריינטאציה יפנית ובשנת 1937 אכן שונה השם. הסימנית הראשונה שונתה ל” - :ריק" ונוספה סימנית שלישית: - "דרך", בדומה לרוב הסיומות המאפיינות את שמות האמנויות היפניות וכך נתקבל השם: 空手道, קראטה-דו ("דרך היד הריקה").
  • Zan Shin
    זאן שין
    残心
    = נשאר,   leftover, remaining
    = לב,   heart, mind, core
    "היוותרות תשומת הלב"
    ערנות, ריכוז ותשומת לב הנשארים לאחר ביצוע הפעולה.
    רמת דריכות וקשב מחד ושלוות נפש מאידך תוך כדי ולאחר פעולה ו/או סדרת פעולות.
    ברמה הפרקטית: דריכות וערנות גם בתום הפעולה על מנת להימנע מהפתעה או מהלך בלתי צפוי של היריב. תשומת לב מליאה ל- "רגע".
    ברמה הפילוסופית: רמת קשב יחד עם שלוות נפש. איחוד של ה- "אני" והפעולה עם הסובב, "העולם".
  • Zazen
    זאזן
    坐禅
    = ישיבה,   Sit
    = זן בודהיזם,   Zen (Buddhism), seated Zen meditation
    זאזן Zazen 坐禅
    "רק לשבת" או "ישיבה בלבד" .
    שתי הסימניות יחדיו יוצרות את המונח "זאזן" שפירושו: "פשוט לשבת" או "רק לשבת".
    ישיבה בה נהוג לשבט בעת מדיטציה.