0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

הקראטה ככלי לשיפור ההתמודדות עם ליקויי למידה- הפרעות קשב וריכוז / מאת איציק כהן

פתח דבר

קראטה מעלה את הבטחון העצמי ומקנה יכולת הגנה עצמית. אבל מעבר לכך נוגע הקראטה ומשפר כמעט כל תחום בחיינו. אמנות הקראטה מקנה לקראטקה (העוסק בקראטה) מגוון כלים לשיפור מיומנויות בתחומים שונים: פיסי ופיסיולוגי, מוטוריקה (עדינה וגסה), הרגלי יציבה נכונים ותנועה במרחב. אך אמנות הקראטה מפתחת גם מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות חברתיות. הפעילות מתאימה גם לילדים וגם לבוגרים (כמובן שלכל קבוצה תותאם גישה, אופן לימוד ותירגול ופעילויות תואמות).
ילדים ובוגרים עם לקויות למידה שונות עשויים להפיק שיפור רב בתחומים בהם הם מתקשים והדבר יבוא לידי ביטוי בתוצאות בבית, בעבודה או בבית הספר, בהשגת מטרות, בקשריהם החברתיים וגם בהפקת הנאה והרפיית מתחים.

היקף תופעת לקויי הלמידה

ההערכות כיום מורות כי כ-10% מכלל האוכלוסיה, ילדים ובוגרים, מתמודדים עם לקות למידה מסוג כלשהו. מתוכם כ- 2% זקוקים למסגרת חינוכית מיוחדת.
כפי שציינתי, הרוב המוחלט של המתאמנים אצלי במשך השנים, הן ילדים והן סטודנטים ובוגרים (גם במקצועות אקדמיים) הראו שיפור בהרגלי למידה, בהשגת מטרות, בפתיחות לסביבה וקשרים חברתיים ובהורדת מתחים.
לעיתים התוצאות מהירות ולעיתים נדרש זמן ממושך כאשר הדבר תלוי בגורמים סובייקטיביים ואובייקטיביים שונים כגון תכונות האדם עצמו, נקודת ההתחלה שלו, מסגרת האימון בה הוא נמצא, גישתו לעניין וכיו'ב.

לקות למידה:

לקות למידה היא הקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות על רקע נוירולוגי. לא מפיגור שכלי, פיגור סביבתי או מבעיות רגשיות שונות. למעשה אחוז גבוה מבעלי לקויות למידה הינו בעל פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה. הסיבות ללקות למידה אינן ידועות לנו ברוב המקרים אולם מקובל לייחס את התופעה, למצוקה טרום לידתית או כזו שלאחר הלידה, לגורמים בילדות הרכה וכן לגורמים תורשתיים. ידוע שלקויי למידה אינם נגרמים כתוצאה ישירה מתנאי סביבה כלכליים או רגשיים אך אלה עלולים להחריף את התופעה. לקות למידה באה לידי ביטוי בקריאה (דיסלקציה), כתיבה (דיסגרפיה), כתיב או חשבון (דיסקלקוליה). ילדים ובוגרים בעלי לקויות למידה סובלים לעיתים גם מהפרעות קשב וריכוז, מפיזור ובעיות זכרון, מהיפראקטיביות, מרגשנות יתר וחוסר שקט, מאימפולסיביות (לעיתים עד כדי תוקפנות), מבעיות התנהגותיות וקשיי התאמה למסגרות.

ATTENTION DEFICIT DISORDER- ADD - ליקוי קשב/הפרעת-קשב. מצב בו מתגלים קשיי שליטה בויסות יכולת המיקוד והקשב והסחות דעת על ידי גירויים פנימיים או סביבתיים. כתוצאה מכך משתבשת היכולת לחשות או להחליט, דבר הפוגע ביכולת ללמוד או ליצור קשר קבוצתי במסגרת.

ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER - ADHD - ליקוי קשב/הפרעת-קשב עם פעלתנות יתר. חוסר נוחות וחוסר שקט כתוצאה מגירויים פנימיים וסביבתיים המובילים לתנועה ופעלתנות בלתי מודעת, לעיתים באופן מוגזם ובלתי מבוקר מתוך כוונה תמימה וללא רצון להזיק. התנהגות זו גורמת לתיסכול ולאינראקציה מורכבת עם הסביבה.

מתי מתגלים ליקויי הלמידה?

בעבר המודעות ללקויי למידה היתה נמוכה אך כיום עלתה המודעות לעין שיעור. לקויי למידה עשויים להתגלות כבר בגיל הרך או בראשית שנות הלימודים. יחד עם זאת עדיין רבים הם אלו אשר פונים לאבחון ליקויי למידה בתיכון, באוניברסיטה או בסביבת העבודה. חשוב לציין שככל שנפנה לאבחון מוקדם של ליקויי הלמידה כך יגברו סיכויי ההתמודדות והתוצאות תהיינה טובות יותר.

הקראטה ככלי לסיוע בהתמודדות עם לקויי למידה:

ראשית הקראטה נלמד ומתורגל במסגרת מסודרת ומציב גבולות ברורים. האוירה גם היא ייחודית ונשענת על מערכת ערכים, חוקים ואתיקה. המשמעת שתוביל בסופו של דבר למשמעת עצמית, הסדר לפני השיעור, במהלכו ואחריו מקנים לתלמיד הרגשת בטחון ומאפשרים לו להתרגל ולהפנים אט אט את הדברים. מבנה השיעור חשוב כאשר קיימים בו מוטיבים של ריכוז ומיקוד, עבודה אישית פיסית ומנטאלית. קיימת גם עבודה בזוגות וכן עבודה קבוצתית משותפת. חלק מן התרגילים קבוע וחוזר על עצמו ואילו חלק אחר חדש ואינטואיטיבי. לעיתים העבודה מאד מסודרת ולעיתים ניתן חופש ביצוע. המעברים בין חלקי השיעור השקטים לאלו האנרגטיים גם הם חשובים. השיעור בנוי על מרכיבי כושר גופני המותאם לגיל (קיים הבדל בין ילדים ובוגרים), מוטוריקה ותנועה, טכניקות ונשימה. לבסוף, הקראטה אינו מחנך לאיפוק וריסון אלא למיקוד ולשקט מתוך עוצמה. התלמיד אינו צריך עוד לבלום עצמו ולחיות באיפוק מתמיד אלא בשקט ובבטחון.

הקראטקה מקבל:
  • ידע ובטחון עצמי ודימויו העצמי עולה
  • מיומנות חברתית שנרכשה בעבודה בזוגות, בקבוצה ובחיי החברה בדוג'ו
  • עלייה ביכולת הריכוז והמיקוד כתוצאה מתרגול פיסי ומנטאלי (גם בקבוצת הילדים)
  • ארגון, מחשבה וסדר עבודה, עצמאות ואחריות
  • חינוך לערכים -יוזמה, נימוסין, כיבוד האדם
  • הרגלי תנועה נכונים, קואורדינאציה, חיזוק הגוף, אינטואיציה ויצירתיות, הנאה
  • וכמובן הגנה עצמית
איציק כהן
23/04/2011


חזרה לדף המאמרים